ŞEYMA BARUT

Olimpos Sergileri'nde otoportresiyle yer alan Şeyma Barut'la ilham kaynakları üzerine sohbet ettik.

Şeyma Barut, Taner Ceylan'ın küratörlüğünü yaptığı Olimpos Sergileri'nin ilk bölümü olan Portre serisinde 'Androjen' adlı otoportresiyle yer alıyor. Kendisiyle toplumsal cinsiyet rolleri, ilham kaynakları ve Olimpos Sergileri'nin önemini konuştuk. 

Olimpos Sergileri’nin ilk bölümüne nasıl bir işle katılıyorsun?

Bir süredir toplumsal cinsiyet rolleri, cinsiyet eşitsizliği ve bu konuda süregelen tahakküm üzerine düşünüp işler üretiyorum. Bu sergide yer alacak olan resmim de bunlardan biri.

Senin işinin ismi: Androjen. Portresiyle bize bakan bir kadın. Neden bu isim?

‘Androjen’ aynı zamanda bir otoportre, fakat tamamen cinsiyet eşitliği beklentime atıfta bulunarak kendimi ‘cinsiyetler üzeri’ bir görünüme çekmeye çalıştığım bir otoportre.  Androjen kimlik kadın ve erkeğe atfedilen özellikleri içerisinde barındırıyor ve söylemek istediğime çok yakın geldi, bu yüzden bu ismi verdim.

Taner Ceylan’ın kürasyonu, bu 10 işi hangi cümlelerle buluşturuyor?

Aslında serginin çok yalın ve mütevazı diyebileceğimiz bir teması var ama sadece ‘Portre’ çerçevesinde bile birbirinden çok farklı üslup ve içeriklerde işler ortaya çıktığını görüyorum.

Sen bu sürece nasıl dahil oldun?

Taner Ceylan’la yaklaşık bir buçuk yıl önce tanıştık ve sonrasında da irtibatımız kesilmedi. Bu serginin fikri ilk doğduğunda bahsetmişti, memnuniyetle yer alabileceğimi söyledim ve sonrasında sergi kesinleşince de süreç başlamış oldu.

Sadık Paşa Konağı bu seriyi nasıl sahipleniyor?

Sadık Paşa Konağı tarihi bir mekan hatta bildiğim kadarıyla bir tarihi eser. Böyle eski yapılarla güncel sergilerin iyi bir düzenlemeyle çok iyi bütünleştiğini düşünüyorum.

Seriyi bir araya getiren portre temasından yola çıkarak, portre sözcüğü sana görsel olarak nasıl bir illüzyonu çağrıştırıyor?

Portre bedende ifadenin en güçlü ve tanımlı noktası. Bu da işi kolaylaştırmaktan çok zorlaştırıyor bence. Yüzde ifadenin fazla naratif olmasından kaçınıyorum ben, bir denge gözetiyorum. Bu sergideki portrede biraz yorgun ama aynı zamanda kayıtsız bir ifade yakalamaya çalıştım çünkü son dönemde içinde bulunduğumuz durumlarla ilgili kayıtsızlaştığımızı düşünüyorum.

Örneğin, bir ressam, yeni üreteceği işte boyasını tuvalini seçer ama malzeme klasmanı hep aynıdır. Sen üreteceğin işte malzemelerini neye göre seçiyorsun?

Malzemeyle hemhal olma konusunu önemsiyorum. En azından şu anki pratiğimde önemli ve resim yapmak için kullandığım malzemeyi sonuçtan tatmin olacak kadar tanıyorum. Farklı malzemelerle işler üretmek istersem de bu şekilde yaklaşırım.

Kendi ilham kaynakların ve fikir dünyanda ne gibi sorunlar ve sorular üzerine düşünüyorsun? Ya da çıkış noktan illa bir dertten mi beslenmeli?

Ben daha çok kendi hayatıma ve deneyimlerime bakıyorum. İçselleştirdiğim herhangi bir sorun harekete geçirebilir ve kafamda bir imgeye dönüşebilir. Üretim sürecinin kendisi de ayrı bir problemler yumağı. Neyi ne şekilde yapacağına karar verdikten sonra da, işi seni tatmin edecek seviyeye getirene kadar sürekli problem çözümlüyorsun aslında.

Özellikle bu portre temalı seri için, başka bir sanatçıyla iş birliği yapacak olsan, bu kim olsun isterdin?

Jenny Saville’le yapmak isterdim sanırım. Öğrenciyken etkilendiğim ressamlardan biriydi.

BUNLARI DA OKUYUN

GÜNEŞ ACUR

Olimpos Sergileri röportaj serimize Güneş ve resimleriyle devam ediyoruz.

ONUR HASTÜRK

Olimpos Sergileri, Portre serisi röportajlarında sırada Onur var.

HAKAN ÇINAR

Olimpos Sergileri röportajlarımıza Hakan Çınar ve heykeliyle devam ediyoruz.

BU AY EN ÇOK OKUNANLAR
Nadıa Lee Cohen

NADIA LEE COHEN

XOXO The Mag'in Sonbahar/Kış 2018-2019 kapak konuğuna bakmaktasınız.

Yeni İnsan

YENİ İNSAN

Gündüz Vassaf XOXO The Mag için yazdı.

Dönersen Islık Çal

DÖNERSEN ISLIK ÇAL

Bala Atabek, XOXO The Mag için yazdı.

Jonathan Anderson

JONATHAN ANDERSON

JW Anderson’ın kurucusu ve Loewe’nin Kreatif Direktör’ü Jonathan Anderson’ın yükselişi hız kesmiyor. Erkek kıyafetleriyle başlayıp kadın tasarımlarına varan serüvenin tanığıyız.

Davıd Mallett

DAVID MALLETT

Maestro’dan sizin için güçlü tüyolar alıyoruz.

Bir Küresel Moda Dosyası

BİR KÜRESEL MODA DOSYASI

Küresel moda markalarını mercek altına alıyoruz.

Franz Ferdınand

FRANZ FERDINAND

Franz Ferdinand ile İstanbul konserlerinden hemen önce buluşmuştuk.

Yedi Titreşim

YEDİ TİTREŞİM

Gün ortasında da günaydın diyemeyeceğimizi kim söyledi? Kendinizi rahat bırakın.

Yemek ve şarap eşleşmesi

YEMEK VE ŞARAP EŞLEŞMESİ

“Mutluluğun, basit ve açık bir şey olup, bir bardak şarap, bir kestane, kendi halinde bir mangalcık ve denizin uğultusundan başka bir şey olmadığına aklım yattı. Yalnız, bütün bunların, mutluluk olduğunu insanın anlayabilmesi için basit ve açık bir kalbe sahip olması gerekiyordu.” Nikos Kazancakis

Best Frıends: Ece Çeşmioğlu

BEST FRIENDS: ECE ÇEŞMİOĞLU

Ece Çeşmioğlu ve Taner Ölmez'le sohbet ettik. Daha doğrusu onlar etti, biz dinledik.

Server Demirtaş

SERVER DEMİRTAŞ

Mekanik hareketlerle hisleri buluşturuyor.

Zızı Donohoe

ZIZI DONOHOE

Zizi Donohoe ile güzellik üzerine biraz laflıyoruz.

EN YENİLER
Server Demirtaş

SERVER DEMİRTAŞ

Mekanik hareketlerle hisleri buluşturuyor.

Davıd Mallett

DAVID MALLETT

Maestro’dan sizin için güçlü tüyolar alıyoruz.

Dönersen Islık Çal

DÖNERSEN ISLIK ÇAL

Bala Atabek, XOXO The Mag için yazdı.

Beğeni Üzerine

BEĞENİ ÜZERİNE

Ali Akay, XOXO The Mag için yazdı.

Zızı Donohoe

ZIZI DONOHOE

Zizi Donohoe ile güzellik üzerine biraz laflıyoruz.

Franz Ferdınand

FRANZ FERDINAND

Franz Ferdinand ile İstanbul konserlerinden hemen önce buluşmuştuk.

DAHA FAZLA