ARIC CHEN

Design Miami, tarihinde ilk kez bir Küratöryel Direktör'e ihtiyaç duydu. Bu kişi, Aric Chen.

Küratör Aric Chen için bu yıl, projelerle dolu. Daha önce Hong Kong'un West Kowloon Cultural District bölgesinde yer alan görsel kültür müzesi M+'da Mimari ve Tasarım Baş Küratörü olan Chen, bu yıl Design Miami’nin küratöryel direktörlüğünü yürütüyor. Hayranlık uyandıran sakin ve naif tavrı, imza attığı iddialı işlere rağmen kendini, açığa çıkarıyor. Chen’le bu yılın heyecanlarını konuştuk. Bir de, Miami’de hava çok sıcakmış.

 

Röportaj: Bahar Turkay - XOXO The Mag İlkbahar/Yaz 2019

Fotoğraf: Mark Cocksedge

 

BAHAR TURKAY: Masanda seni bekleyen bir sonraki iş ne?

ARIC CHEN: Design Miami ve M+’ın yanı sıra, Eylül ayında Japonya’da gerçekleşecek Arata Isozaki sergisi, Aralık ayında İsrail’deki Design Museum Holon’da açılacak State of Extremes başlıklı etkinlik ve sonbahar döneminde Brooklyn Müzesi’nin 20. yüzyıl tasarımı galerinin yenilenmesi üzerine çalışıyorum. Aynı zamanda yaşadığım yer olan Şangay’daki Tongji Üniversitesi’nde ders vermeye başlıyorum ve üniversitede bir küratöryel laboratuvar açıyorum. Bu bana evimde kalmak için daha çok sebep vereceğinden, ayrıca heyecanlıyım...

BT: Son yıllarda tasarım ve mimarlık alanında seni en fazla heyecanlandıran gelişme ne?

AC: Tasarımcıların ve mimarların, işlerine yenilenmiş bir görev duygusuyla yaklaştıklarını görmek. Bu görev, yeteneklerini, zekalarını ve hayal güçlerini, dünyadaki kritik sorunların üstesinden gelmek için kullanmak üzerine kurulu. Daha da önemlisi, bunu eskisinden daha sofistike bir şekilde yapıyor olmaları. Bu demek oluyor ki, günümüzde tasarım ve mimarlıktan eskiden olduğu gibi ‘sorun çözme’ bağlamında söz etmiyoruz; farkına vardık ki, sorunların pek çoğu çözüme kavuşturulmak için fazla karmaşık. Artık, tasarımcıları ve mimarları karşılaştığımız sorunları dile getirmenin, iletişim kurmanın ve yön bulmanın yollarını keşfederken görüyoruz; bunu da son derece düşünceli ve gelecek vadeder şekilde yapıyorlar.

BT: Tasarım ve mimarlık etkinliklerinin sayısında dünya çapında bir artış söz konusu. Yaratıcı üretim üzerinde belirgin bir etki yaratacak şekilde kapsamlı, güçlü, etkin ve anlamlı bir tartışma zemini yaratmak için, bu etkinliklerin nasıl bir format ya da çerçeve oluşturması gerekiyor?

AC: Sanat fuarlarında, bienallerde ya da tasarım haftalarında, olayla ilgili doğru oranda artan bir yorgunluk var. Kuvvetli olanların evrilmesi gerekecek, diğer yandan küçük çaplı olanlar daha odaklı ve taktiksel ilerleyecek. Genel anlamda bu etkinliklerin, ilgiyi muhafaza etmek için yalnızca vitrin olarak kalmayıp, platform ve içerik üreticisi, hatta yürütücüsü olmaları gerekecek. Diğer bir deyişle, etkinliğin kendisine daha az önem addedip, asıl önemi yaratıcı üretim, söylem ve aynı zamanda gerçek dünya anlamında neyi mümkün kıldığına yöneltmek gerekiyor. Elbette bunu söylemek yapmaktan daha kolay...

BT: Endüstrideki kurumsallaşmış ve lider konumdaki isimlerin halen kuvvetli bir etki alanı olmakla birlikte, sahne almaya başlayan yeni zihinlerin de oyunda gittikçe daha etkili birer oyuncu haline gelmeye başladığını görüyoruz. Katılıyor musun?

AC: Kesinlikle. Bir kuşak değişiminin tam ortasındayız; bir taraftan da bu, muhtemelen her zaman böyle olmuştu. Bir nesil sonrakine öncülük ettiği sürece, her zaman üretken bir diyalog ve aynı üretkenlikte temas söz konusu demektir. Kendi neslimi, analog ve dijital çağa, mimarlıkta ve tasarımda formalizmden aktivizme yayılmış olmaktan ötürü, bir çeşit geçiş nesli olarak görüyorum. Genç tasarımcılarla ilgili büyük bir umut var içimde. Belki de zaman, benden sonraki kuşağın yönlendiricisi olmamız zamanıdır...

BT: NEONSIGNS.HK başlıklı çevrimiçi sergin, Hong Kong’un capcanlı neon aydınlatma ekosistemine dair bir interaktif katalog niteliğindeydi ve kentin görsel kültürüne odaklanıyordu. Projeyi nasıl geliştirdiğinle ilgili süreçle ve bu görsel kültürün kentteki tüm yaşamı nasıl etkilediğiyle ilgili biraz daha detay verir misin?

AC: Bu proje M+’ta çalıştığım yılların başında, bir iş arkadaşımın neon yönlendirmelerle ilgili bir makaleyi benimle paylaşmasıyla başladı. Makale Sammy's Since 1978 adında bir et lokantasının tepesinde yer alan ve devlet tarafından sipariş edilen dev bir inek neonuyla ilgiliydi. Bu yönlendirmeyi koruma amacıyla müzenin koleksiyonuna almalıyız diye düşündük, zira neon yönlendirmeler, Hong Kong’un kentsel peyzajından çok çabuk yok oluyordu ve hala da öyle. Tamamen içgüdüsel bir tepkiydi ancak bu kararla birlikte, kararımızın nedenini de keşfetmeyi istedik. Ve böylece, birer görsel kültür müzesi olarak neon yönlendirmeleri inceleme girişimi NEONSIGNS.HK ortaya çıktı. Videolar, makaleler, slayt gösterileri, sanatçıların eserleri ve daha pek çok iş aracılığıyla, bir ustalık ve endüstri olarak bu yönlendirmelere kentsel tipografi perspektifinden baktık. İşler arasında, insanları neon yönlendirmelerin fotoğrafını çekip dijital bir harita üzerine yerleştirmeye davet eden bir proje de yer alıyordu. Sonuçta bu, bir neon yönlendirme arşivi haline dönüştü...

BT: Design Miami etkinliğinin Küratöryel Direktör’ü oldun ve bu pozisyon, organizasyon tarihinde bir ilk. Design Miami neden bir küratöryel direktöre ihtiyaç duydu?

AC: Benim pozisyonum, fuarların diyalog yaratma anlamındaki rolü üzerinden bir farkındalık oluşturulması gerektiği fikri vesilesiyle ortaya çıktı. Bu fikir, başından beri Design Miami’nin önemli bir parçasıydı, ancak bana göre, buna biraz daha belirgin bir şekilde yer vermek istediler. Ben de bunu kendi adıma büyük bir fırsat olarak görüyorum.

 

Röportajın tamamı, XOXO'nun yeni sayısında. Üye olmak için buraya tıklayınız. 

BUNLARI DA OKUYUN

JAN BOELEN

Jan Boelen ile, küratörü olduğu 4. İstanbul Tasarım Bienali’nde eğip bükmek, etki alanını genişletmeye çalıştığı formatlar, dünya, Akdeniz ve kendisi üzerine konuştuk.

JUN KAMEI

Yaşayacağımız geleceği şimdiden çizen birileri var. Onlardan biri: Tasarımcı Jun Kamei.

NICOLAS BOURRIAUD

Pasifik Okyanusu, antroposen çağı, Yedinci Kıta. 16. İstanbul Bienali'nin küratörü Nicolas Bourriaud, bilinçli tutku ne demek, anlatıyor.

BU AY EN ÇOK OKUNANLAR
Efı Gousı

EFI GOUSI

Efi'nin koyu-pastel dünyasına bakıyoruz. O anlatıyor, biz inceliyoruz.

13 Reasons Why

13 REASONS WHY

Netflix’in 31 Mart’ta izleyiciyle buluşan yeni dizisi 13 Reasons Why, gençlik dizilerini polisiyeyle birleştiren formülüyle ilgi çekeceğe benziyor.

SOME MEN SUMMER 2018 COVER STORY

SOME MEN SUMMER 2018 COVER STORY

Some Men yazı, Kerem Bürsin'le açıyor.

Birkan Sokullu

BİRKAN SOKULLU

Some Men'in Kış 2019 kapak konuğuyla biraz zaman geçiriniz.

MBFWI Backstage: Özlem Süer

MBFWI BACKSTAGE: ÖZLEM SÜER

Özlem Süer defilesinin sahne arkasından bildiriyoruz.

Fırat Çelik

FIRAT ÇELİK

Hayatında standartları var. O tam bir profesyonel. Amacına yönelik hareket ediyor, ve geniş bir vizyonu var. Ve dünya onun oldukça, o da dünyanın oluyor. #dude

Walk Don’t Run İle Tanışın

WALK DON’T RUN İLE TANIŞIN

İçeri lütfen, ama koşmadan.

Davıd Guetta

DAVID GUETTA

"Yaptığımız her şeyin %100 olması gerekiyor."

WE ARE

WE ARE

10 yıl sonra, bir aradalar.

Instagram Pets: Shrampton

INSTAGRAM PETS: SHRAMPTON

Shrampton ile oturup sohbet edebilir, üstü açık arabasıyla Malibu sokaklarında gezebilirsiniz.

Metin Akdülger

METİN AKDÜLGER

Meğer Metin'e daha soracak çok sorumuz varmış.

Rüya Pamuk

RÜYA PAMUK

Rüya'yla konuşmamızın odak noktasında okuduğu, yarıda bıraktığı ya da okuyacağı kitaplar vardı.

EN YENİLER
LOKAL TEMAS: TRUST ME BABY

LOKAL TEMAS: TRUST ME BABY

Trust me baby mercek altında. Yaratıcısı Melih Çebi yanıtlıyor.

LOKAL TEMAS: SUNA K.

LOKAL TEMAS: SUNA K.

"Biz Suna K.’yı bir kabile olarak tarif ediyoruz."

Davıd Guetta

DAVID GUETTA

"Yaptığımız her şeyin %100 olması gerekiyor."

Safa Şahin

SAFA ŞAHİN

“Şu an daha ziyade geleneksel sanat sisteminden yanayım."

WE ARE

WE ARE

10 yıl sonra, bir aradalar.

Bedirhan Soral

BEDİRHAN SORAL

"Günümüzde doğanın bize verdiği mesajları hepimiz çok net görüyoruz."

DAHA FAZLA