ORHAN SAYIN

“Eğer kripto para birimleri zamanla daha stabil olur ve var olan bankacılık sistemlerine entegre edilirse kripto sanat ancak o zaman gerçek potansiyeline ulaşabilir."

Orhan, bize NFT’nin ne olduğunu tek cümlede özetleyebilir misin? Malum bazı kafalar hala karışık.
 
NFT internet ağı üzerinde bankalar veya devletler gibi merkeziyetçi otoritelere ihtiyaç duymadan güvenli ve hızlı bir şekilde online alışveriş yapabilme teknolojisidir.
 
NFT en temelde blockchain ağı üzerinde geliştirilen 'akıllı sözleşme teknolojisi' olarak özetlenebiliyor ve bu yeni teknoloji sayesinde artık online alışveriş yaparken devlet, banka veya noter gibi kurumlara ihtiyaç duymadan güvenli bir şekilde ticaret yapabilmenin yolu açılıyor. İnternet üzerinden yapılan tüm alışverişlerde neden devletler veya bankalar gibi merkezi yapılara ihtiyaç olmadığını daha iyi anlayabilmek için öncelikle bu kurumların günlük hayatımızdaki rollerini hatırlamamız lazım. En basit haliyle düşünüldüğünde bankalar paranın bir yerden başka bir yere taşınmasını onaylayan otoriteler olarak tanımlanabilir. Benzer bir yaklaşımla bakıldığında devletler nihai otorite konumunda olup, bireyler arasındaki sözleşmeleri ve anlaşmaları onaylayan kontrol mekanizmasının alt yapısını sağlıyor. Her iki sistemdeki ortak nokta 'merkezi' bir yapıya sahip olmaları ve tüm kararların yönetici konumundaki azınlıklar tarafından alınması.
 
Peki NFT teknolojisi bu kurumların otoritelerine nasıl son veriyor?
 
Burada devreye blockchain teknolojisi giriyor ve herhangi bir merkezi sunucu (bankalar) veya güvenilir bir otorite (devletler) olmadan tamamen merkeziyetsiz bir onay mekanizması oluşturuyor. Blockchain çalışma prensibi dünyanın dört bir yanında, birbirinden bağımsız milyonlarca bilgisayarın tek bir ağ üzerinde işlem yapmasına dayanıyor. Bu ağ üzerinde yapılan crypto para transferleri, NFT üretimi ve satışı gibi bütün işlemleri sisteme bağlı olan milyonlarca bilgisayar kontrol ediyor, onaylıyor ve kaydediyor. Bu sayede herhangi bir merkezi otorite olmadan bir para transferi veya iki kişi arasındaki bir sözleşme güvenli bir şekilde tamamlanabiliyor. 
QFC - ''Corporate Campaign Animations'' - JUSTITIA
İstediğin her şeyi yaratabilmenin sende Tanrı kompleksi yarattığı oluyor mu? Senin enstrümanların hangi programlar?  
 
3D programlar içerisinde üç boyutlu boş bir uzayla başlayıp, kendi kuralları olan ve hiç var olmamış yeni dünyalar inşa etme fikri beni çok heyecanlandırıyor. Üç boyutlu objeleri dijital ortamda manipüle etme ve herhangi bir sınırın olmaması fikri de çok eğlenceli ancak bu serbestlik tanrı kompleksi yaratacak kadar güçlü bir duygu değil. Nasıl ki bir ressamın fırçası onun üretim sürecinde kullandığı araçlarından yalnızca bir tanesiyse, 3D iş akışında da benzer bir şekilde farklı enstrümanların kombinasyonuyla içerik üretiyoruz. Benim ana enstrüman tercihim Cinema 4D olmasına rağmen bu program çevresine inşa ettiğim bir çok farklı yazılımı kullanıyorum. Örneğin; Substance Painter, Substance Designer, Marvelous Designer, Quixel Mixer, Unreal Engine, Houdini, Maya bunlardan bazıları. Ayrıca Photoshop, After Effects ve Premiere başta olmak üzere Adobe'ye ait birçok yazılımı da günlük iş akışımda kullanıyorum.
 
 
Bu zamana kadar yaptığın en kötü ekipman seçimi neydi?  
 
Ekipmanlarımı her zaman kullandığım yazılımların ihtiyaçlarına göre detaylı bir planlama ve araştırma sürecinden sonra aldığım için kötü tercih olasılığını ciddi oranda düşürüyorum. 
TILDA SWINTON - ''Dare To Dream''
Zaman yönetimini nasıl yapıyorsun?
 
Bu konuda henüz mükemmelleştiğimi söyleyemem ancak dikkat ettiğim bazı konular var. Bunlardan ilki belki de en önemlisi öncelik sırasını belirlemek oluyor. Önceliklerimi belirlemek için hızlıca bir liste hazırlıyorum ve sonra listedeki notlarım üzerinde detaylıca düşünüp önem sırasına göre yeniden düzenliyorum. Bu sayede bir yerden başlamak daha kolay oluyor. Ek olarak sosyal medya kullanımına ayırdığım zamana dikkat ediyorum ve çalışırken telefonu göremeyeceğim bir yere koyuyorum. Sürekli bildirimlere maruz kalıyoruz ve bu durum dikkatimizi ciddi ölçüde dağıtıyor. 
 
Her gün üretim yapan sanatçılar üzerinden bir yorum rica edeceğiz. Sanatsal derinlik olarak yüzeysel görünseler de teknikleri her gün daha da ilerliyor...
 
Aslında bu durumun bir çok farklı sebebi olduğunu düşünüyorum. Sanatsal derinliğin yüzeyselliği tartışmaya açık bir konu ve kesin bir yargıya varabilmenin güç olduğu kanaatindeyim. Her gün üretim yapabilmek ve bir sonuç paylaşabilmek için tabii ki üretim sürecinde birçok konudan ödün vermek zorundalar. Bu durum bir yüzeysellik oluşturuyor gibi görünsede en temelde üretkenliğin devamlılığı bence bir sanatçı için en önemli konulardan birisi. Bunu şöyle örnekleyebiliriz; Picasso'nun yaşamı boyunca 50.000 civarında eser ürettiği düşünülüyor ancak bir çoğu geniş kitlelere hitap edecek kadar popüler olamıyor. Bu devamlılık ve üretkenlik uzun vadede birikiyor ve sıra dışı kalitede eserlerin üretilmesi için alt yapı oluşturuyor diye düşünüyorum. 
 
Bu yeni kripto dalgayla sanatın ve sanatçılığın da içi kısmen boşaltıldı diyebilir miyiz?
 
Eğer bir sanatçı kripto sanat akımında hype olan, o sırada gündemde olan popüler içerikleri taklit ederek sadece NFT satmayı amaçlıyorsa evet içi boşaltılmış bir sanattan bahsedebiliriz. Bunun yanı sıra kendi sanatını bu yeni dalgaya göre şekillendirmeyen sanatçılar için bu durum geçerli değil. NFT teknolojisini kullanarak halihazırda yaptığı çalışmaları güvenli ve hızlı bir şekilde potansiyel alıcılara ulaştırabilir olduk. Hiçbir aracı kurum olmadan direkt olarak sanatçı ve alıcı arasında bir anlaşma yapmak önceden pek mümkün değildi. Bu sebeple sanat eseri ve sanatçı için herhangi bir şey değişmiyor aslında. Sadece yeni bir pazar yeri değişiyor.
QFC - ''Corporate Campaign Animations'' - JET ENGINE
Birbirini tekrarlayan çok iş görüyoruz. Eser ne kadar sade ve çıplaksa, yeteneğin ve tekniğin saklanamadığı bir değer yaratıyor mu kendine sence?
 
Yukarıda da bahsettiğim gibi, popüler olanı taklit etme eğiliminden dolayı her gün birbirine benzeyen çalışmalarla karşılaşıyoruz.  Bence bir eserin sade olması veya karmaşık olması herhangi bir şeyi değiştirmiyor. Her iki durumda da yetenek ve teknik aynı ölçüde saklanamaz diye düşünüyorum. 
 
Çalışmalarını token’a hapsederken ana motivasyonun ne oluyor? 
Aslında bu durumu hapsetmek olarak tanımlarsak biraz hatalı bir çıkarım yapmış oluruz. Çalışmalarımı blockchain ağı üzerinde token formatında sergileyerek doğrudan alıcılara ulaşabiliyorum. Bugüne kadar böyle bir teknoloji olmadığı için bir sanat eserini satmak istediğinizde galeriler, aracı kurumlar, küratörler gibi  bir çok farklı adımdan geçmeniz gerekiyordu. Eserin bana ait olduğunu kanıtlayan ve doğrudan alıcıya ulaşan bir sistem olması başlı başına motive edici diye düşünüyoruım.
 
Kripto sanatın geleceğine dair ön görülerini merak ediyoruz.
 
NFT satış grafiklerine ve Google aramaları gibi metriklere baktığımızda hem satışların hem de konuya olan ilginin azaldığını görebiliyoruz. Aniden herkesin gündeminde NFT konusu vardı ve bu durum ciddi bir hype oluşturdu. Şimdilerdeyse bu yeni sektör daha stabil bir durumda seyrediyor. Zamanla daha sağlam temellere oturmaya başlayan bu yeni teknolojinin gelecekte çok daha fazla insana ulaşacağını düşünüyorum. Aslında şu aşamada en büyük sorun kripto para birimlerinin stabil olmaması. Eğer zamanla bu para birimleri daha stabil olur ve varolan bankacılık sistemlerine entegre edilirse ancak o zaman kripto sanat gerçek potansiyeline ulaşabilir. 
BU AY EN ÇOK OKUNANLAR
Efı Gousı

EFI GOUSI

Efi'nin koyu-pastel dünyasına bakıyoruz. O anlatıyor, biz inceliyoruz.

SOME MEN SUMMER 2018 COVER STORY

SOME MEN SUMMER 2018 COVER STORY

Some Men yazı, Kerem Bürsin'le açıyor.

13 Reasons Why

13 REASONS WHY

Netflix’in 31 Mart’ta izleyiciyle buluşan yeni dizisi 13 Reasons Why, gençlik dizilerini polisiyeyle birleştiren formülüyle ilgi çekeceğe benziyor.

Birkan Sokullu

BİRKAN SOKULLU

Some Men'in Kış 2019 kapak konuğuyla biraz zaman geçiriniz.

WE ARE

WE ARE

10 yıl sonra, bir aradalar.

MBFWI Backstage: Özlem Süer

MBFWI BACKSTAGE: ÖZLEM SÜER

Özlem Süer defilesinin sahne arkasından bildiriyoruz.

Fırat Çelik

FIRAT ÇELİK

Hayatında standartları var. O tam bir profesyonel. Amacına yönelik hareket ediyor, ve geniş bir vizyonu var. Ve dünya onun oldukça, o da dünyanın oluyor. #dude

Walk Don’t Run İle Tanışın

WALK DON’T RUN İLE TANIŞIN

İçeri lütfen, ama koşmadan.

Davıd Guetta

DAVID GUETTA

"Yaptığımız her şeyin %100 olması gerekiyor."

Metin Akdülger

METİN AKDÜLGER

Meğer Metin'e daha soracak çok sorumuz varmış.

Instagram Pets: Shrampton

INSTAGRAM PETS: SHRAMPTON

Shrampton ile oturup sohbet edebilir, üstü açık arabasıyla Malibu sokaklarında gezebilirsiniz.

Rüya Pamuk

RÜYA PAMUK

Rüya'yla konuşmamızın odak noktasında okuduğu, yarıda bıraktığı ya da okuyacağı kitaplar vardı.

EN YENİLER
LOKAL TEMAS: TRUST ME BABY

LOKAL TEMAS: TRUST ME BABY

Trust me baby mercek altında. Yaratıcısı Melih Çebi yanıtlıyor.

LOKAL TEMAS: SUNA K.

LOKAL TEMAS: SUNA K.

"Biz Suna K.’yı bir kabile olarak tarif ediyoruz."

Davıd Guetta

DAVID GUETTA

"Yaptığımız her şeyin %100 olması gerekiyor."

Safa Şahin

SAFA ŞAHİN

“Şu an daha ziyade geleneksel sanat sisteminden yanayım."

WE ARE

WE ARE

10 yıl sonra, bir aradalar.

Bedirhan Soral

BEDİRHAN SORAL

"Günümüzde doğanın bize verdiği mesajları hepimiz çok net görüyoruz."

DAHA FAZLA